Stor-Närfjället och Östra Granfjället

Förra tisdagen gick Thomas, jag och mina föräldrar från stugan i Tandådalen rakt upp på fjället. Himlens färg skiftade mellan ljusblått och mörkgrå. Turen började med uppehåll och vi gick oss varma uppför.Stor-Närfjällets topp, 931 meter över havet (eller 930 enligt vissa kartor).Vi fortsatte mot Närfjällsstugan, och sedan upp mot Östra Granfjället, den högsta toppen däromkring. Ett stenröse markerade toppen, 948 meter över havet. När vi stod där på toppen blåste det, och snart kände jag den första regndroppen. Vi tog på oss regnkläder och gick neråt, i riktning mot Närfjällsstugan igen.Regnet avtog och vi slog vi oss ner i en lugn sänka. På spritköket värmde jag snabbt det vatten jag haft med. Vi blandade pulver med vatten och drack varm soppa och mumsade på mackor.

Tillbaka följde vi en stig på Stor-Närfjällets östra sida.

Lämna en kommentar